Varför ska du utföra en medarbetar-undersökning?
Engagerade medarbetare skapar mer nöjda kunder. Att ha en arbetsplats där alla är glada och motiverade har en medförd positiv effekt på företagets resultat. En motiverad medarbetare lägger mer energi på sitt jobb, vilket också visas i den uppfattning dina kunder har om ditt varumärke. Att utvärdera medarbetares attityd till arbetet är inte bara en vinst för arbetsklimatet utan en vinst för företaget. Undersökningsmetoden ger dig en prognos över hur medarbetarna känner och borde göras flera tillfällen för att kunna följas upp och få en överblick över utvecklingen av företagets arbetsklimat.
Mätningen resulterar i bättre dialog och medarbetarsamtal
Genom en undersökning får ni konkreta siffror på hur arbetsklimatet upplevs. Med hjälp av svaren får ni syn på vad som fungerar bra, samt vilka punkter som brister och som sedan ska prioriteras framåt för att ni ska kunna betraktas som ett sunt företag. Att göra en undersökning visar också att ni är ett företag som tar hänsyn till medarbetarnas åsikter. De punkter som ni kommit fram till ska prioriteras kan sedan fördjupas genom att tas upp i medarbetarsamtal där ni i dialog med medarbetarna kan hitta vägar till mer engagerade medarbetare och därigenom nöjdare kunder.
Undersökningar ur ett chef-, ledar- och ledningsperspektiv
Som chef och ledare kan det ibland vara utmanande att veta var energi och resurser ska läggas och hur dessa ska prioriteras. Att regelbundet använda sig av de typer av undersökningar som beskrivits ovan ger ledarskapet kraftfulla verktyg att utveckla verksamheten. Ledningsgruppen får återkoppling på vad satta strategier ger för utfall och kan lättare koppla investerade kronor till mätbara utfall. Chef och ledare får lättare att initiera och leda olika aktiviteter för att bibehålla bra resultat och öka på de områden som behöver det mest.
Hur läser man av resultatet av en NMI-undersökning?
Medarbetarna väljer på en skala mellan 0-100, där 100 är högsta betyg. Värdet som undersökningen resulterar i visar hur nöjda era medarbetare är. Ju högre siffra desto nöjdare är de. Indexet används för att se hur du står dig jämfört med andra konkurrenter i branschen, men också för att jämföra ditt eget resultat och utvecklingen över tid. Gör du dina medarbetarundersökningar via iP1 så räknas värdet automatiskt ut åt dig.
| > 80 | Mycket högt |
| 70 - 80 | Högt |
| 62 - 69 | Godkänt |
| 50 - 61 | Lågt |
| < 50 | Mycket lågt |