Vad är NPS?
NPS är en förkortning för Net Promoter Score och bygger på en amerikansk metod som har etablerat sig starkt bland svenska företagare under de senaste åren. Fördelen med undersökningen är att det är enkelt för kunden att ge feedback, eftersom den bara bygger på en enda fråga:
När frågan skickas via flera kanaler samtidigt blir barriären för kommunikation lägre. Ett SMS är till exempel mindre påträngande än ett telefonsamtal, och mer direkt än ett e-postmeddelande, medans smarta länkar går att sprida i vilket utrymme på webben som helst. En NPS-undersökning är ett enkelt sätt att samla insikter om hur ditt företag presterar marknaden och hur många kunder som gärna rekommenderar ditt företag till andra.
Vad är skillnaden på NPS och NKI?
De två undersökningsmetoderna, NPS och NKI, skiljer sig från varandra på det sätt att NPS undersöker kundens relation till ditt varumärke, medan NKI fokuserar på övergripande kundnöjdhet. Ett högt NPS-värde indikerar att kunden är en så kallad ambassadör för ditt varumärke, någon som gärna umgås med dig och rekommenderar dina tjänster till andra.
NPS och One Survey
One Survey ger dig hela Net Promoter Score-upplevelsen, med färdiga mallar och ett rapportsystem som automatiskt beräknar din NPS. Skicka bara ut dina undersökningar, luta dig tillbaka och se hur systemet sköter arbetet åt dig!